Werk samen met een behandelaar toe naar vermindering van jouw psychische klachten. De behandeling is kort waar mogelijk, langer waar noodzakelijk.
Om je bij ons aan te melden heb je een verwijsbrief van de huisarts nodig. Heb je geen verwijsbrief? Neem dan contact op met jouw huisarts.
Veel huisartsen werken met ZorgDomein. Dit is een digitaal systeem waarin hulpverleners passende zorg kunnen vinden. Via deze weg kan je huisarts jouw aanmelding met de verwijsbrief versturen.
Wij kunnen pas met de aanmelding aan de slag wanneer we de verwijsbrief in goede orde ontvangen hebben.
De behandelaren van Pi-groep maken samen met jou en je naasten een behandeltraject op maat, waarin het verminderen van jouw psychische klachten en vergroten van het dagelijks functioneren centraal staan. De behandeling is kort waar mogelijk en langer waar noodzakelijk. Zo bereiken wij ons doel: de beste behandeling in de Basis en Specialistische GGZ.
Je kunt bij ons terecht voor de behandeling van:
Het traject begint met twee intakegesprekken waarbij een gestructureerd interview met vragen over jou en jouw klachten wordt afgenomen. Op basis van deze gesprekken wordt een diagnose gesteld en worden de beste behandelmogelijkheden met jou besproken.
Indien nodig wordt er een uitgebreid persoonlijkheids-, intelligentie- of neuropsychologisch onderzoek opgestart. Welke extra inzicht geeft voor de keuze en ondersteuning van de behandeling.
Bij de start van de behandeling worden met jou afspraken gemaakt over de duur van de behandeling, huiswerkopdrachten en de inzet van online therapie (Therapieland) modules die jouw behandeling ondersteunen. De online programma’s van Therapieland geven u de mogelijkheid om op een zelfgekozen
tijd, plaats en tempo te werken aan uw klachten en behandeldoelen. Er zijn onder andere
online behandelprogramma’s voor verschillende angstklachten zoals paniek of sociale fobie,
depressie en PTSS (Post Traumatische Stressstoornis). Uw behandelaar begeleidt u bij de
opdrachten in Therapieland en geeft feedback.
Behandelingen bij de Pi-groep zijn gebaseerd op Cognitieve Gedragstherapie. Uit diverse onderzoeken en effectmetingen blijkt deze vorm van therapie een zeer effectieve behandelmethode bij de meeste psychische klachten. Daarnaast bieden wij farmacotherapie, traumabehandeling, systeemtherapie en psychomotorische therapie (Drachten).
Pi-groep werkt volgens het kwaliteitsstatuut GGZ.
Cliëntervaring
Jouw ervaring met onze zorg is voor ons erg belangrijk. Vandaar dat wij cliëntervaringen
meten middels de CQ-index. Cliënten beoordelen de Pi-groep met het rapportcijfer 8.3
Voor een uitgebreid overzicht van de cliëntervaringen kunt u het rapport cliëntervaringen 2023 raadplegen.
Soms is behandeling alleen niet genoeg om je leven weer op de rit te krijgen. Dan is het mogelijk om begeleiding in de thuissituatie of hulp bij het vinden van werk of studie te ontvangen.
Thuisbegeleiding
Wij begeleiden jongeren, (jong)volwassenen en gezinnen. Samen werken we aan de mogelijke verbeteringen. Wat jij zelf kunt doen, doe jij zelf. Loopt het niet lekker of gaan er gevoelsmatig steeds dingen mis? Dan kijken we samen hoe we dat een volgende keer kunnen voorkomen of oplossen.
Wij bieden Thuisbegeleiding onder andere op het:
• creëren van ritme in het dagelijkse leven;
• (her)opbouwen van een sociaal netwerk;
• begeleiden in het nakomen van afspraken, administratie en huishouden;
• begeleiden op gebied van financiën, huisvesting, verslaving of werkloosheid;
• leren omgaan met een beperking of (psychisch) probleem.
Pi-groep werkt op het gebied van participatie samen met de jobcoaches van Quality Coaching.
Het realiseren van toekomstperspectief ten aanzien van een passende en duurzame baan, opleiding of dagbesteding draagt tenslotte enorm bij aan de mentale gezondheid.
Ben jij benieuwd wat een jobcoach voor jou kan betekenen? En wil je hierin graag een vrijblijvend en kostenloos adviesgesprek? Zoek dan rechtstreeks contact met de jobcoaches van Quality Coaching of plan samen met jouw behandelaar een afspraak in het jobcafé in.
Alle activiteiten die wij aanbieden worden door je zorgverzekeraar dan wel de gemeente (kind en jeugd) vergoed. Wij hebben een verwijsbrief van (huis-)arts nodig plus verzekeringsgegevens, BSN (burgerservicenummer) en een geldig identiteitsbewijs. Onze servicedesk helpt jou hier graag bij.
Planning = realisatie
Je wordt voor de intake of start van jouw behandeling geïnformeerd over hoe laat je afspraak begint en over hoe lang een afspraak duurt. De Pi-groep declareert de tijd die we voor de afspraak hebben gereserveerd bij je zorgverzekeraar. Dit heet planning = realisatie. Mocht je afspraak 15 minuten langer of korter duren, dan passen wij de tijdsduur van je afspraak aan. Dit geldt niet wanneer de afspraak meer dan 15 minuten later begint door onverhoopte vertraging van jouw kant of meer dan 15 minuten korter duurt als je onverwacht eerder weg moet. Dan wordt de gereserveerde tijd gedeclareerd.
Eigen risico
Jouw intake en behandeling bij de Pi-groep worden door jouw zorgverzekeraar verrekend met je openstaande eigen risico. Het wettelijk eigen risico op de zorgverzekering wordt ieder jaar door de overheid vastgesteld. Dit is het maximumbedrag dat door jouw zorgverzekeraar berekend wordt over alle gebruikte zorg in een kalenderjaar. Dit komt bovenop een eventueel vrijwillig eigen risico dat je hebt heeft afgesproken met je zorgverzekeraar.
Kind- en Jeugd-behandelingen worden vergoed door jouw gemeente. Hiervoor geldt geen eigen risico.
Zorgprestatiemodel
Vanaf 1 januari 2022 is het financieringsstelsel van de GGZ veranderd en wordt het 'Zorgprestatiemodel' genoemd. Aan de inhoud en kwaliteit van onze zorg verandert niets, wel verandert de manier waarop de zorg wordt gedeclareerd.
In plaats van één factuur aan het einde van de behandeling, wordt vanaf 1 januari 2022 maandelijks ieder contact met jouw behandelaar bij je zorgverzekeraar gedeclareerd. Hierdoor is voor jou veel sneller inzichtelijk welke rekening is ingediend bij je verzekeraar.
Ben je al in 2021 gestart met een intake of behandeling en loopt dit door in 2022? Dan betaal je zowel het openstaande (vrijwillige) eigen risico in 2021 als het (vrijwillig) eigen risico in 2022. Het kan dan ook raadzaam zijn om in 2022 af te zien van een vrijwillig eigen risico. Heeft u nog vragen over wat het zorgprestatiemodel verder voor u betekent, neem contact op met uw verzekeraar.
In dit filmpje wordt alles over het zorgprestatiemodel nog eens duidelijk uitgelegd:
https://ggzecademy.mediasite.com/Mediasite/Play/0554e0c7098c4336aa3ac2cb35f6c7831d
Niet verschijnen op een afspraak
Ben je verhinderd voor een afspraak? Laat het ons uiterlijk 24 uur van te voren weten. Buiten kantoortijden kun je annuleren door duidelijk je naam en afspraakgegevens in te spreken op het antwoordapparaat of een e-mail te sturen. De e-mailadressen vind je op de contactpagina.
Wanneer je niets laat weten dan neemt de behandelaar telefonisch contact met jou op. Als de behandelaar jou niet kan bereiken krijg je schriftelijk bericht om binnen twee weken te reageren. Jouw dossier wordt afgesloten als je niet reageert of tweemaal niet op een afspraak verschijnt of tweemaal binnen 24 uur afbelt.
Bij te laat afbellen of niet verschijnen, ook vanwege ziekte, wordt €50,- per gemist behandelconsult en €100,- per gemiste intake of gemist onderzoek in rekening gebracht.
Wachtlijstbemiddeling
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact met ons opnemen, of jouw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Jouw zorgverzekeraar kan jou ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek
krijgt, en binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling wordt gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraar gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
© 2024 Pi-groep